Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Treść
Witajcie uczniowie korzystający z zajęć
korekcyjno – kompensacyjnych
Nasza nauka z powodu złośliwego wirusa, nie może być realizowana w szkolnych warunkach. Ale nie poddajemy się. Przechodzimy do innego, zdalnego wymiaru. To wyzwanie dla wszystkich. Damy radę. Zachęcam Was do wykonywania na bieżąco przesyłanych kart, ćwiczeń. Korzystajcie również z edukacyjnych stron internetowych, na których będziecie mogli znaleźć wiele ciekawych ćwiczeń doskonalących i rozwijających myślenie logiczne, matematyczne, pamięć i koncentrację uwagi, funkcje wzrokowe i słuchowe, sprawność grafomotoryczną, orientację przestrzenną, koordynację wzrokowo – ruchową a także ćwiczenia usprawniające Wasze czytanie i pisanie. W razie potrzeby, jesteśmy w stałym kontakcie. Powodzenia!
Lidia Łomnicka lidka.lom@gmail.com
Poniżej kilka stron wartych odwiedzenia:
pisu.pisu.pl
zyraffa.pl
dyktanda.netortografka.pl
ortofrajda.pl
bystredziecko.pl
matzoo.pl
Tu też warto zajrzeć:
Zabawy rozwijające małą motorykę-dzieci młodsze
https://www.youtube.com/watch?v=J3WqxZfgxvw
Zabawy plastyczne rozwijające sprawność manualną https://www.youtube.com/watch?v=RD3kkPzIdiQ
Proste techniki rysunkowe i malarskie
https://www.youtube.com/watch?v=PF6pHlmdj1g
Trening pamięci- uczniowie starsi
https://www.superumysl.pl/neutral/86
Ćwiczenie percepcji słuchowej i wzrokowej a także ćwiczenie mowy biernej -dzieci młodsze https://www.youtube.com/watch?v=Tiv9XyDeRsY
Dzielenie wyrazów na głoski-dzieci młodsze
https://www.youtube.com/watch?v=Z0_ZSJCllSg
Czytamy bez głoskowania -dzieci młodsze
https://www.youtube.com/watch?v=A7-jIoGKtVg
Zabawa z sylabami -dzieci młodsze
https://www.youtube.com/watch?v=-Wrt9ymtcoE
Nauka czytania sylabowego -BA BE BI BO BU -dzieci młodsze https://www.youtube.com/watch?v=9b74RbRVlOA
Abecadło z rysunkami- dzieci młodsze
https://www.youtube.com/watch?v=bHFSgCHFGB0
Bardzo fajne zadania na koncentrację i pamięć – dzieci starsze
https://www.youtube.com/watch?v=lqRgKzC7hGo
Zadania na spostrzegawczość -dzieci starsze
https://www.youtube.com/watch?v=J2K-kif98aQ
Jeśli wolisz samodzielnie planować swoje działania i tworzyć chwile według własnych pomysłów, poniżej znajdziesz przykłady ćwiczeń. Są nazwane i przypisane do konkretnego działania, ale dobór przedmiotów/narzędzi należy do Ciebie.
Usprawnianie percepcji wzrokowej
Działania typu:
• Sortowanie lub segregowanie przedmiotów, obrazków, figur, liter według określonych cech lub zasad.
• Szukanie różnic i podobieństw na obrazkach z przedmiotami i symbolami graficznymi. Uzupełnianie brakujących elementów przez dorysowanie, dołożenie, itp.
• Odtwarzanie z pamięci eksponowanych figur geometrycznych, przedmiotów, wskazywanie miejsc w których się znajdowały.
• Dyktanda graficzne ( rysowanie na siatce kwadratowej).
• Rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w zadanym układzie ( co się tu zmieniło?).
• Układanie obrazów w kolejności w jakiej były one pokazane ( długie i krótkie ekspozycje).
• Rozpoznawanie par odpowiadających sobie elementów.
• Wyszukiwanie tej samej litery w tekście.
• Wyodrębnianie sylab w wyrazach.
• Wyszukiwanie w tekście takich samych wyrazów lub wyrazów podobnych.
• Obrysowywanie prostych figur, łączenie kropek, kopiowanie przez kalkę.
• Wyznaczanie granic wyrazów w tekście napisanym bez przerw, wstawienie znaków interpunkcyjnych w odpowiednich miejscach.
• Gra w scrabble, domino obrazkowe, literowe lub sylabowe.
• Usuwanie z tekstu wyrazów, które są niepotrzebne.
• Wyszukiwanie innych słów, które ukryły się w wyrazach, np. „Jakie słowa kryją się w wyrazach: waleń, obibok, zlewozmywak, słońce, kotwica?”.
• Wykreślanie w ciągach wyrazów dwóch takich samych lub powtarzających się słów.
• Wyodrębnianie w wyrazach wyrazów krótszych np. „las” – w „oklaski”, „klaser”, „laser”, „balast”, itp.
Usprawnianie percepcji słuchowej
Działania typu:
• Zabawy pamięciowe polegające na zapamiętywaniu kolejności powtarzanych wyrazów i sekwencji.
• Nauka prostych mnemotechnik.
• Podział wyrazów na sylaby, tworzenie wyrazów od podanej sylaby, kończenie i zaczynanie wyrazów dwu- trzy- czterosylabowych.
• Synteza sylab podanych ze słuchu.
• Wyodrębnianie głosek w wygłosie, śródgłosie i nagłosie.
• Różnicowanie głosek podobnych fonetycznie.
• Przekształcanie wyrazów przez zmianę sylaby.
• Układanie z podanych słownie wyrazów jak największej ilości nowych wyrazów.
• Zabawa w głuchy telefon.
• Wymyślanie słów, które kończą się na ostatnią sylabę wyrazu podanego wcześniej (wyrazowe domino).
• Zagadki dźwiękowe. Ćwiczenia z wykorzystaniem nagrań odgłosów zwierząt, otaczającego nas świata („Co usłyszałeś? Zgadnij, co to jest?”).
• Wyklaskiwanie lub wystukiwanie struktur dźwiękowych według podanego wzoru.
• Liczenie słów w zdaniu.
• Różnicowanie znaczenia wyrazów, które brzmią podobnie, np. „Wymów i powiedz, czym się różnią słowa: panna – pana, kura – góra, wybij – wbij, drwij – drwi”.
• Układanie wyrazów z sylab lub uzupełnianie wyrazów brakującymi sylabami.
Ćwiczenia kształtujące orientację przestrzenną
Działania typu:
• Orientacja w schemacie własnego ciała.
• Określanie stosunków przestrzennych względem dziecka.
• Określanie stosunków przestrzennych – położenie przedmiotów w przestrzeni względem siebie i położenia.
• Wytyczanie kierunków od obranego przedmiotu (na lewo od stołu, pod stołem, na prawo od drzwi, próby słownego określania drogi prowadzącej np.: z domu do najbliższego sklepu itp.).
• Różnicowanie lewej i prawej strony ciała. Rysowanie z zachowaniem kierunku od lewej do prawej. Pomocne dla dziecka- zaznaczenie lewej strony kartki L, prawej P.
• Zabawy ruchowe („Idź prosto, zatrzymaj się, dwa kroki w lewo, jeden krok w tył, trzy kroki w prawo…”).
• Wdrażanie do rysowania na kartce zgodnie z poleceniem.
• Rysowanie figur pod dyktando: rysunek zaczynamy od kolorowej kropki. Prowadź ołówek np. 3 kratki wyżej, 1 kratkę w lewo itd.
Ćwiczenie zdolności grafomotorycznych i koordynacji wzrokowo-ruchowej
Działania typu:
• Wydzieranie, wyklejanie, wycinanie, kolorowanie, malowanie.
• Obrysowywanie przedmiotów, własnej dłoni, stopy albo na rysowanie z użyciem szablonów.
• Kalkowanie rysunków – potrzebne folia, kalka techniczna albo matowe szkło.
• Odwzorowywanie rysunków – przerysowywanie przedmiotów zgodnie ze schematem lub wzorem.
• Rysowanie po śladach – śladem rysunku może być szkic w postaci ponumerowanych kropek albo drobne kreski tworzące kontur rysunku.
• Ćwiczenia w liniaturze.
• Zabawy ze skakanką, ćwiczenia na równoważni, ćwiczenia marszu, biegu, zabawy z piłką, balonem, woreczkami, rzucanie do celu.
• Lepienie w glinie, lepienie z plasteliny.
• Zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie, układanie kompozycji według wzoru.
• Nawlekanie koralików na sznurek, przyszywanie guzików, haftowanie.
• Układanie obrazków z części, układanie puzzli.
Usprawnianie myślenia logicznego i matematycznego
• Wyjaśnianie znaczeń podanych wyrazów.
• Dokańczanie opowieści według własnego pomysłu.
• Tworzenie podpisów do ilustracji.
• Ustalenie kolejności fragmentów historyjki obrazkowej.
• Uzupełnianie luk w tekście odpowiednimi wyrazami.
• Pokonywanie labiryntów.
• przeliczanie, wykonywanie czterech działań arytmetycznych ( +, -, x, : ).
• Liczenie z wykorzystaniem prawdziwych pieniędzy.
• Stosowanie gier planszowych z użyciem kostki, gier logiczno-matematycznych.
• Usprawnianie rachunku pamięciowego (tabliczka mnożenia i dzielenie), nauka tabliczki mnożenia na palcach.
• Rozwiązywanie zadań tekstowych- analiza tekstu, danych, rozwiązywanie krok po kroku.