Monitoring wizyjny
Treść
REGULAMIN
FUNKCJONOWANIA MONITORINGU WIZYJNEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Nr 2 W PIWNICZNEJ - ZDROJU
§ 1
Podstawa prawna regulaminu:
1. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. 2018 r., poz. 996) – art. 108a.
2. Ustawa z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r., poz. 1000) – art. 154.10.
§ 2
1. Regulamin określa zasady funkcjonowania systemu monitoringu wizyjnego w Szkole Podstawowej Nr 2 w Piwnicznej - Zdroju, miejsca instalacji kamer systemu na terenie szkoły, reguły rejestracji i zapisu informacji oraz sposób ich zabezpieczenia, a także możliwość udostępniania zgromadzonych danych o zdarzeniach.
2. Infrastruktura szkoły, która jest objęta monitoringiem wizyjnym, to:
1) budynek szkoły (wejścia do szkoły, schody i hol na parterze, hol na I i II piętrze ) oraz drugi budynek –pawilon (wejście do budynku, hol na parterze, hol na I piętrze;
2) plac przed szkołą i drzwi wejściowe do budynków;
3) brama wjazdowa, wjazd, częściowo parking i wejście na plac zabaw oraz boisko szkolne
§ 3
Celem monitoringu jest:
1. Zwiększenie bezpieczeństwa społeczności szkolnej oraz osób przebywających na terenie szkoły.
2. Ograniczenie zachowań niepożądanych, destrukcyjnych, zagrażających zdrowiu, bezpieczeństwu uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły.
3. Ograniczenie dostępu do szkoły i jej terenu osób nieuprawnionych i niepożądanych.
4. Zapewnienie bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki.
§ 4
1. Monitoring funkcjonuje całą dobę.
2. Rejestracji i zapisu na nośniku fizycznym podlega tylko obraz (wizja) z kamer systemu monitoringu.
3. Nie rejestruje się dźwięku (fonii).
§ 5
1. System monitoringu składa się z:
1) kamer rejestrujących zdarzenia wewnątrz i na zewnątrz budynku szkoły w kolorze;
2) urządzeń rejestrujących i zapisujących obraz na nośniku fizycznym;
3) kolorowego monitora pozwalającego na podgląd rejestrowanych zdarzeń.
2. Do rejestracji obrazu służą urządzenia wchodzące w skład systemu rejestracji spełniającego wymogi określone Polską Normą.
3. Elementy monitoringu wizyjnego w miarę konieczności i możliwości finansowych są udoskonalane, wymieniane i rozszerzane.
4. Uczniowie oraz pracownicy szkoły są poinformowani o funkcjonowaniu w szkole systemu monitoringu wizyjnego.
5. Miejsca objęte monitoringiem wizyjnym są oznakowane tabliczkami informacyjnymi.
6. Czas przechowywania danych na nośniku uzależniony jest od wielkości dysku, nie dłużej 7 dni
7. Zapis na nośniku nie jest archiwizowany
§ 6
Zasady wykorzystania zapisów monitoringu wizyjnego:
1. Rejestrator wraz z monitorem umożliwiającym podgląd budynku szkolnego i terenu wokół szkoły znajduje się w gabinecie dyrektora szkoły;
2. Osoby upoważnione do obserwowania obrazu:
1) dyrektor
2) inne osoby wskazane w ust. 3 i 4.
3. Zapis ten może być udostępniony w formie oglądu za zgodą dyrektora szkoły:
1) wychowawcom klas, w celu zdiagnozowania problemów wychowawczych oraz podjęcia właściwych oddziaływań w tym zakresie;
2) pedagogowi szkolnemu, w celu przeciwdziałania zarejestrowanym przez monitoring formom niedostosowania społecznego uczniów, ich zachowaniom dysfunkcyjnyma także udzielania właściwej pomocy ofiarom szkolnej przemocy;
3) uczniowi, którego niewłaściwe zachowanie, jak: agresja fizyczna, wybryki, akty chuligaństwa, niszczenie mienia szkolnego, kradzieże, itp. zarejestrowały kamery, w celu udowodnienia mu takiego zachowania i podjęcia działań interwencyjnych i wychowawczych;
4) rodzicom ucznia, zarówno poszkodowanego, jak i sprawcy czynu niedopuszczalnego, w celu oceny zaistniałej sytuacji i uzgodnienia wspólnych działań interwencyjnych i wychowawczo – opiekuńczych.
4. Dane te udostępnia się ponadto uprawnionym instytucjom w zakresie prowadzonych przez nie czynności prawnych, np. Policji, Sądom, Prokuraturze. Płyta z materiałem archiwalnym może być nagrana i przekazana organom ścigania na ich pisemny wniosek w celu wyjaśnienia prowadzonej sprawy.
5. Osoby, które mają wgląd w obraz zarejestrowany przez monitoring wizyjny mają świadomość odpowiedzialności za ochronę danych osobowych. Sposób dostępu określa Dokumentacja Ochrony Danych Osobowych.
§ 7
Zasady obowiązujące przy przekazywaniu płyty z materiałem archiwalnym organom ścigania:
1. Przedstawiciel organów ścigania pisemnie kwituje odbiór płyty.
2. W pokwitowaniu odbioru zaznacza znaki szczególne płyty: zawartość płyty (np. nagranie z dnia – dzień, miesiąc, rok).
3. Płyta zostaje zapakowana do koperty, którą należy opieczętować i podpisać przez osobę uprawnioną ze strony udostępniającego (dyrektor).
4. Jeżeli materiał archiwalny jest kopiowany na inny nośnik, obowiązują takie same zasady, jak przy przekazywaniu płyty.
5. Do przegrywania materiału archiwalnego z rejestratora upoważnione są osoby wskazane przez dyrektora.
§ 8
1. Prawo do ustalenia bądź zmiany hasła dostępu do monitoringu ma dyrektor szkoły lub administrator systemu informatycznego.
2. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem ostateczną decyzję podejmuje dyrektor szkoły.
3. Obowiązujące zasady wykorzystania monitoringu wizyjnego w szkole wchodzą w życie z dniem 11.01.2023 r.
Imię i nazwisko rodzica/prawnego opiekuna Piwniczna-Zdrój , dnia…………..
……………………………………………………………………
……………………………………………………………………
………………………………………………………………….
Wniosek o udostępnienie danych z monitoringu
Szkoły Podstawowej Nr 2 w Piwnicznej-Zdroju
Zwracam się z prośbą o udostępnienie materiału z monitoringu wizyjnego szkoły z dnia………………….
Uzasadnienie:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………..
Podpis rodzica/prawnego opiekuna
Decyzja dyrektora:
Wyrażam zgodę/ nie wyrażam zgody
Data i podpis dyrektora
Protokół przekazania na nośniku elektronicznym danych z systemu monitoringu
Szkoły Podstawowej Nr 2 w Piwnicznej-Zdroju
sporządzony w dniu……………..
Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 2 w Piwnicznej Zdroju, zwany dalej przekazującym dane,
przekazuje………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..zwanym dalej przyjmującym dane,
na podstawie pisemnego wniosku z dnia……………………………… dane z systemu monitoringu szkoły.
1.Przekazujący przekazuje, a przyjmujący przyjmuje następujące dane (zapis z kamer):
Data |
Numer kamery |
Czas nagrania |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.Przyjmujący dane oświadcza, że wykorzystane zostaną one wyłącznie do celów określonych w pisemnym wniosku, stanowiącym załącznik do niniejszego protokołu.
Protokół sporządzono w dwóch jednakowych egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.
………………………………………………… …………………………………………….
Przekazujący Przyjmujący